6 Bespaartips die averechts werken

Ik houd van slimme oplossingen wat betreft besparen. Zo kan ik mijn geld uitgeven aan dingen die ik leuk vind. Soms kom ik echter dingen tegen waarvan ik direct al weet dat het me meer geld kost dan dat het ‘bespaart’. Hier vind je mijn top 6 van bespaartips die niet besparen, maar waardoor er juist geld uit je portemonnee verdwijnt!

 

Nummer 1: Kijk elke week alle advertentieblaadjes door

WHY? Als je niets nodig hebt, hoef je ook niet te kijken. Sterker nog, als je niet zoveel geld te besteden hebt, plaats dan juist een nee-nee sticker op je brievenbus.

Want wat is het doel van reclame? Juist ja, verkopen. Het verkopen van spulletjes, hebbedingetjes, lekkere dingen, noem maar op.  Door die krantjes door te gaan, stel je jezelf bloot aan al deze verleidingen. Vervolgens moet je tegen jezelf “nee” zeggen. Dit vergt wilskracht. En die wilskracht raakt gedurende de dag op. Dan is “nee” zeggen steeds moeilijker, omdat je vermoeid bent. *Oeps*, je komt thuis met allerlei dingetjes die je niet nodig had voor een te dure prijs. En dat brengt me op het tweede punt.

 

Nummer 2: Koopjes en “Sale”

Top, het is weer sale! Allerlei koopjes staan in de etalages te pronken. Nu “25% korting” of dit “voor maar €1”! En daar gaan we: hamsteren tot onze wangen (mmm tassen…) helemaal afgeladen zijn.

Maar met wat? Een “koopje” is in 95% van de gevallen iets wat je niet kan gebruiken, voor een prijs die je niet kan weerstaan. Vervolgens ligt het in de kast, soms zelfs met het prijskaartje er nog aan, totdat je het een jaar later tegen komt. Zonde!

 

Nummer 3: 50% korting of 2de gratis?

Dit lijkt op het eerste gezicht hetzelfde. Toch is dat het niet. Stel, ik wil graag een pak jus d’orange kopen die normaal €1 kost. Toevallig is deze in de aanbieding met 50% korting – hij kost dus €0,50. Bij een andere winkel is de tweede gratis. Technisch gezien kost een pak jus d’orange ook €0,50. MAAR: bij de kassa reken ik bij de eerste winkel 50 cent af, terwijl ik bij de tweede winkel €1 afreken. Hierdoor neem je dus sneller meer mee, wat je ook weer in veel gevallen helemaal niet nodig hebt.

Ook een mooie variant hierop is “tweede halve prijs” of tweede 25% korting”. Dat betekent dat voor twee pakken jus d’orange ik €1,50 betaal. Met 25% korting wordt dit €1,75. Het is een prachtig reclame lokkertje die jou eigenlijk helemaal niet zoveel korting oplevert. Maar: op het moment dat je in de winkel bent en meer dingen meeneemt, slaat de supermarkt zijn slag – daar zitten de marges (winsten) op!

 

Nummer 4: Het “gratis” effect

JOEPIE, gratis!!!! Alleen maar goed zou je denken.

Sta heel even stil bij wáárom iets gratis wordt aangeboden. Omdat ze jou zo vreselijk aardig vinden dat je het zomaar krijgt? Nee, omdat ze een commitment (verbondenheid) van je los willen krijgen. Heb je eenmaal ja gezegd, dan ben je sneller geneigd om op het volgende verzoek ook ja te zeggen. Een onderzoeker, Cialdini, heeft dit uitgebreid onderzocht. Zo verkoopt menig bedrijf producten.

Let dus op dat je niet wordt meegezogen in een verkooppraatje van producten waar jij niets aan hebt. Rotzooi heb je waarschijnlijk al genoeg in huis 😉

 

Nummer 5: Hoe een €0 kortingcoupon leidt tot meer verkopen

Rara, hoe kan dat? Geen korting en tóch kopen mensen méér dan normaal! Vreemd verhaal zou je denken. Niet als je weet wat daar achter zit!

Een bedrijf maakte een foutje in het printen van hun coupons. Er stond op €0 korting. Vreemd genoeg gingen in de daarop volgende weken de verkopen van dat product toch omhoog!

Ik weet niet eens meer waar ik dit gelezen heb, maar het is erg logisch. Wij zijn dol op korting – dan hebben we meer spullen voor ons geld. De coupon wekte de illusie dat iets goedkoper werd dan normaal voor een beperkte tijd. Die beperkte tijd geeft je het idee dat je er nú bij moet zijn – schaarste (straks is het er niet meer!). Resultaat: verkopen (en dus winst) gingen omhoog!

 

Nummer 6: In goedkope winkels is alles goedkoop

Laatst ging ik naar de Big Bazaar voor iets specifieks; ik weet niet eens meer precies wat. Ik kon het ook niet vinden in die winkel overigens. Maar vlak voor de kassa zag ik wat etenswaar staan. Lays chips voor €0,60; goedkoop zeg. Ook zag ik Jamie Oliver Pastasaus. Die vind ik heel lekker, dus ik nam twee potten mee. Toen ik naar huis fietste, bedacht ik me hoeveel ik had betaald: €4,40. Dat betekende dat een potje pastasaus €1,90 kostte (!!). *oeps*

Ik ging ervan uit dat alles in de goedkope winkel (Big Bazaar, maar ook Action, Op=Op shop, dat soort winkels) alles goedkoop is. Ik had beter moeten weten. Totaal onoplettend twee potten saus die ik normaal voor €0,40 koop (geen Jamie Oliver, maar toch lekker).

Conclusie: laat je niet leiden door je vooroordelen over bepaalde dingen!

 

 

Wat is de bespaartip die jij averechts vind werken??

 

Bespaarze!

Marilyn Bakker

Marilyn

 

Financiële Planning Tool

Reacties zijn gesloten.

Reageren is niet mogelijk